Zorgpraktijk negatief genoemd in lokale Facebookgroep

Sector
Zorg
Probleem
Facebook discussie
Doorlooptijd
1 week

Situatie

Een kleinschalige zorgpraktijk werd plots genoemd in een drukbezochte lokale Facebookgroep. Een oud-cliënt plaatste online smaad waarin hij beweerde dat de praktijk niet zorgvuldig zou omgaan met patiënten en klachten zou negeren. Deze valse beschuldigingen werden tientallen keren gedeeld en leidden tot honderden reacties, waarvan een deel eveneens negatief was. De online laster veroorzaakte directe reputatieschade.

Probleem

De zorgpraktijk had een goede online reputatie opgebouwd in de regio, maar zag binnen enkele dagen de toon van gesprekken veranderen door deze online laster. Nieuwe cliënten annuleerden afspraken, en verwijzers begonnen vragen te stellen. De lasterlijke uitingen namen een eigen leven aan, terwijl de praktijk vanwege privacywetgeving niet inhoudelijk kon reageren op de valse beschuldigingen. De online reputatieschade nam snel toe.

Aanpak

BrightShield werd ingeschakeld om de online smaad te beoordelen en de verspreiding van de lasterlijke berichten te beperken. Er werd vastgesteld dat de valse beschuldigingen niet op feiten waren gebaseerd. BrightShield heeft de beheerder van de Facebookgroep formeel verzocht het bericht te verwijderen wegens online laster en schending van de groepsregels (artikel 261 Sr).

Daarnaast is de oorspronkelijke plaatser juridisch aangeschreven met een onderbouwde sommatie om alle lasterlijke uitingen en gerelateerde reacties te verwijderen en verdere verspreiding te staken.

Resultaat

Binnen 1 week werd het oorspronkelijke bericht met online smaad uit de Facebookgroep verwijderd, en diverse lasterlijke reacties verdwenen mee. De rust keerde terug, en de praktijk kon haar werkzaamheden hervatten zonder online reputatieschade. Het reputatieherstel was succesvol - afspraken werden weer ingepland. Inmiddels heeft de zorgverlener aanvullende richtlijnen ingevoerd voor online reputatiemonitoring.

Inzicht

Lokale Facebookgroepen kunnen in korte tijd veel online reputatieschade veroorzaken via online laster, zeker in gevoelige sectoren zoals de zorg. Deze case toont dat een snelle juridische actie bij valse beschuldigingen het verschil maakt tussen tijdelijke onrust en blijvende reputatieschade. Online smaad aanpakken via juridische sommaties en platformcommunicatie voorkomt langdurige reputatieschade.

Herkent u deze situatie?

BrightShield Legal helpt ook u bij online reputatieproblemen. Start met een gratis analyse van uw situatie.

Gratis Analyse Aanvragen